
Warunki
ramowe dla polskich inżynierów w zjednoczonej
Europie i w Niemczech
Thomas Noebel,
Niemiecka Izba Inżynierów
I . Nowe Wyzwania dla Europy
Rozszerzenie
Unii Europejskiej to największe wyzwanie, jakie postawiła sobie Unia
Europejska na początek tego stulecia. Dzięki temu niepowtarzalnemu
procesowi licząca 375 mln Unia Europejska powiększy się dokładnie o 100
mln mieszkańców z krajów Europy Środkowej i
Wschodniej.
Aby przystąpić do UE należy sprostać wielu wymaganiom ekonomicznym,
gospodarczym i politycznym. Polska spełniła już większość
warunków postawionych przez Brukselę. W referendum
8 czerwca 2003r. Polacy w 78% opowiedzieli się za przystąpieniem do
Unii Europejskiej.
Polska właściwie już wcześniej podjęła tę odważną i odpowiedzialną
decyzję, wybierając nowoczesną demokrację i gospodarkę rynkową. Ten
wybór umożliwił, między innymi, funkcjonowanie na rynku tzw.
wolnych zawodów.
Zacieśnienie
współpracy między Izbami Inżynierów Europy
wzmocnione przez ECEC
Decyzje
podejmowane przez Unię Europejską w znacznym stopniu wpływają na
środowisko inżynierskie. Dlatego też współpraca pomiędzy
Izbami Inżynierów Budownictwa poszczególnych
krajów członkowskich musi zostać zacieśniona i znaleźć
swój wyraz w miejscu podejmowania ważnych decyzji
politycznych. Tym miejscem jest Bruksela.
Cieszymy się,
że Niemiecka Izba Inżynierów wraz z Polską Izbą
Inżynierów Budownictwa współuczestniczyły w
powstaniu tzw. Europejskiej Rady Izb Inżynierów (ECEC).
26 września 2003r. we Wiedniu Niemcy, Włochy, Chorwacja,
Czarnogóra, Austria, Polska, Słowenia, Słowacja, Czechy i
Węgry podjęły decyzję o zacieśnieniu współpracy i
wspólnym reprezentowaniu interesów izb
inżynierów budownictwa przed instytucjami europejskimi.
Najważniejsze cele tej nowej naczelnej
organizacji to:
- reprezentowanie
interesów zawodowych inżynierów oraz izb
inżynierów budownictwa przed Komisją Europejską i
Parlamentem Europejskim,
- wspieranie, projektowanie i
współuczestnictwo w powstawaniu ustawodawstwa europejskiego,
jurysdykcji, rozporządzeń, dyrektyw i standaryzacji,
- promocja, wspieranie kształcenia
inżynierów, doskonalenie kwalifikacji zawodowych i
wypracowanie norm dotyczących kwalifikacji zawodowych,
- wypracowanie wspólnych
zasad etyczno - zawodowych,
- wprowadzenie europejskiego porządku
opłat.
Nasza
organizacja będzie troszczyć się o powstawanie lub aktualizację
dyrektyw i rozporządzeń, dotyczących lub wpływających na
wykonywanie zawodu inżyniera.
Aktualne projekty dyrektyw
europejskich, mające duże znaczenie dla wykonywania zawodu inżyniera:
1. Dyrektywa UE
dotycząca przetargów na zlecanie usług.
2. Dyrektywa UE o uznaniu kwalifikacji zawodowych.
3. Ramowa dyrektywa UE dotycząca świadczenia usług.
1. Unijne zasady ogłaszania
przetargów na usługi inżynierskie
Tylko w samych
Niemczech około 30 tys. publicznych zleceniodawców rocznie
kupuje towary i usługi na sumę ok. 250 miliardów euro.
Dyrektywy
unijne dotyczące przetargów zobowiązują kraje członkowskie
do zmiany prawa o przetargach w ich krajach w taki
sposób, aby były one jasne i przejrzyste, i można je było
stosować na całym obszarze Unii Europejskiej.
Zjednoczenie UE i związane z tym procesem dyrektywy, otwierające dostęp
do poszczególnych rynków, doprowadziły do
"rozdwojenia" prawa przetargowego.
Rozdwojenie to polega na dwóch różnych
procedurach w zależności od wartości zlecenia.
Jeśli wartość nie przekracza określonego progu, przetarg przeprowadzany
jest wg prawa narodowego o przetargach.
Na zlecenia o wartości powyżej pewnego progu obowiązuje tzw.
"mieszanka" krajowego i europejskiego prawa przetargowego.
Dotyczy to także tych przypadków, w których biorą
udział tylko firmy krajowe.
Progi dotyczące wartości
zamówień w procedurze przetargowej UE
Zgodnie z
rozporządzeniem o przetargach, od 1 lutego 2001r. obowiązują
następujące progi wartościowe /wartości netto/:
Roboty
budowlane |
5 milionów euro |
Świadczenia towarowe |
200.000 euro |
Usługi |
200.000 euro |
Powody wprowadzenia
jednakowych wartości w całej Unii:
- wspieranie konkurencyjności,
- unikanie faworyzowania regionalnych
oferentów.
Znormalizowane zasady zlecania i
wykonywania świadczeń przez osoby uprawiające wolny zawód
Przy
wykonywaniu usługi inżynierskiej muszą być przestrzegane tzw.
Znormalizowane zasady zlecania i wykonywania świadczeń przez osoby
uprawiające wolny zawód (VOF).
Ponieważ usługi
inżynierskiej nie da się w zleceniu z góry wyczerpująco
opisać, stało się już regułą, że usługi inżynierskie zlecane są wg
kryteriów VOF.
VOF są stosowane w przypadku zleceń, których wykonawcami lub
oferentami są osoby uprawiające wolny zawód.
Intelektualno -
twórcze usługi to takie, których idea polega na
wniesieniu pracy intelektualnej i których efekt końcowy jest
niekoniecznie taki, jak zakładają pierwotne wymagania. Na tego rodzaju
prace istnieje wprawdzie specyfikacja warunków
zamówienia, jednakże nie jest ona jednoznacznym i konkretnym
opisem danego świadczenia, jak ma to miejsce w przypadku
zamówień na produkty, materiały czy roboty. Opis taki
określa wprawdzie wymagane zadania, które są jednakowo
rozumiane przez wszystkich oferentów, jednak efekt końcowy
to wynik różnych wizji i pomysłów
oferentów.
Jeśli gmina lub
rada miejska podejmuje decyzję o budowie np. mostu czy renowacji
starówki, pierwszy krok, jaki musi być podjęty, to
określenie, czy wartość zlecenia przekracza Europejski próg
wartości, czyli 200 000 euro; jeśli zamówienie przekracza tę
wartość, należy przeprowadzić procedurę zgodnie z VOF.
Jeśli projekt
wymaga różnych świadczeń projektowych - projekt obiektu,
statyka obiektu, pomiary - inwestor publiczny może podpisać umowę o
dzieło z każdym z odpowiednich projektantów (zleceniodawca
koordynuje cały projekt sam lub przez managera projektu). Wartości
zlecenia są liczone w tym przypadku oddzielnie za każde kolejne
świadczenie projektowe.
W przypadku
zaś, gdy w ramach tego samego świadczenia został powołany główny
projektant, który przejmuje także koordynację prac
poszczególnych projektantów, wysokość wartości
zlecenia to łączne wynagrodzenie głównego projektanta.
Zasady ogłaszania
przetargów
Zasady, którymi kieruje się
w procedurach przetargowych:
- wybór oferty w oparciu o
jakość, a nie cenę,
- równe zasady traktowania
wszystkich oferentów,
- niedopuszczenie do nieuczciwych i
ograniczających konkurencję reguł gry,
- niezależność od miejsca dostawy i
wykonania świadczenia,
- miarodajne uczestnictwo małych i
początkujących firm.
Każdy przetarg
przeprowadzany wg norm VOF, dotyczący świadczeń inżynierskich lub
architekta, poprzedza ogłoszenie. Ogłoszenie informacji o przetargu
jest konieczne celem zainteresowania jak największej liczby
oferentów.
W ogłoszeniu muszą być zawarte
następujące kryteria wyboru oferenta:
- forma organizacji przetargu,
- powody wykluczające z
przetargu,
- kondycja firmy,
- kwalifikacje.
Ważne są przy tym jasno określone
kryteria wyboru, które pozwolą uniknąć wnoszenia skarg do
Izby ds. przetargów, np.:
- udokumentowanie finansowej
i ekonomicznej kondycji firmy (zaświadczenia z banku, bilans,
sprawozdanie finansowe),
- udokumentowane uprawnienia
do wykonywania zawodu, kwalifikacje zawodowe kierownictwa poświadczone
doświadczeniem w wykonywaniu podobnych świadczeń, honorarium w
ostatnich trzech latach,
- zasoby personalne i
techniczne wyposażenie firmy,
- dane dotyczące zespołu
projektowego i kierownictwa,
- gotowość do zlecania prac
podwykonawcom.
Czynniki
jakościowe - takie jak doświadczenie oferenta, kompetencja zawodowa,
ogólna i fachowa wiedza o przedmiocie zlecenia,
referencje w zakresie projektowania - przyjęły się jako kwalifikacyjne
i co najmniej obiektywizowane dodatkowe kryteria wyboru.
Referencje dotyczą wprawdzie prac wykonanych w przeszłości, nie mniej
jednak są wartościowym źródłem informacji, jakiego
świadczenia może oczekiwać zleceniodawca od potencjalnego
zleceniobiorcy.
Istotnym
aspektem w ramach rozważania przetargów jako całość jest to,
że część dotycząca kosztów planowania przeprowadzenia
inwestycji budowlanej wynosi jedynie 8-15% łącznych kosztów.
Samo planowanie niejednokrotnie pochłania od 80 do 90%
kosztów wytwarzania i od 40 do 50% kosztów
operacyjnych. Liczby te mają uzmysłowić, jak fatalne skutki może mieć
krótkowzroczna i nieprzemyślana polityka przetargowa.
Dany kraj
związkowy, okręgi i gminy są zobowiązane do zastosowania tych
wytycznych, ewentualnie VOF, gdy tylko dane zlecenie jest w 50% i
więcej finansowane z publicznych środków.
Rozwój i tendencje
przeprowadzania przetargów w UE
W 2000 roku
komisja UE zaproponowała, aby zebrać i uporządkować dotychczas
oddzielnie traktowane dyrektywy dotyczące przeprowadzania
przetargów na roboty budowlane, na usługi i dostawy w formie
jednej dyrektywy. Celem tej propozycji miałoby być uproszczenie,
zmodernizowanie i uelastycznienie dotychczasowych regulacji. Takie
dyrektywy mogłyby być przyjęte i uchwalone do połowy roku 2004.
Niewykluczone jest także kompletne niepowodzenie tego przedsięwzięcia.
Istotne zmiany treści dyrektyw
Wprowadzenie
elektronicznych mechanizmów porozumiewania się
W związku z bardzo szybkim rozwojem nowych technik komunikacji i
informacji Komisja Europejska postawiła sobie za cel, żeby do roku 2004
25% wszystkich zamówień publicznych, zarówno na
płaszczyźnie krajowej jak i europejskiej, zlecanych było drogą
elektroniczną.
Wprowadzenie
dialogu konkurencyjnego (dodatkowy sposób postępowania
negocjacyjnego)
W przypadku szczególnie kompleksowych zleceń nie jest
możliwe, aby zleceniodawca obiektywnie zbadał i zdefiniował dla swoich
potrzeb wszystkie środki techniczne i finansowe, jakie ma do
zaoferowania rynek. Dlatego też należy umożliwić zleceniodawcy
możliwość zawężenia wyboru ofert.
Niemiecka Izba Inżynierów Budownictwa odrzucała dotychczas
ten sposób postępowania ze względu na możliwość zarzutu
dyskryminacji konkurencji.
Podniesienie
progów wartości zleceń
Progi wartościowe, po przekroczeniu których należy
przeprowadzić procedury zgodnie z dyrektywami unijnymi, mają
zostać podniesione o około 20%. Dotyczy to zarówno zleceń na
usługi jak i konkursów; celem wyrównania
progów wartościowych dla jednych i drugich jest uniknięcie
dyskryminacji konkurentów.
Uelastycznienie
procedur poprzez uzgodnienia ramowe
Poprzez ciągle zachodzące procesy rynkowe, a także zwiększające się
zapotrzebowanie na świadczenia intelektualno - twórcze,
należy umożliwić zleceniodawcy podejmowanie tzw. uzgodnień ramowych.
2. Dyrektywa UE o uznaniu
dyplomów
Do
najważniejszych warunków prawnych dla polskich
inżynierów, celem dostępu do rynku niemieckiego, należy
uznanie polskich dyplomów. W Polsce uznaje się dyplomy
zagraniczne, o ile przewiduje to umowa bilateralna
o obustronnym uznaniu dyplomów pomiędzy Polską a
zainteresowanym krajem, ewentualnie uznanie dyplomu odbywa się drogą
nostryfikacji. W przypadku Niemiec jest podpisana wprawdzie
taka umowa z 1998 roku, ale dotyczy ona uznania dyplomu ukończenia
szkoły do celów dalszego kształcenia akademickiego lub opisu
kwalifikacji zawodowych, nie dotyczy zaś wykonywania zawodu.
Umowa
mówi jednoznacznie, że celem podjęcia pracy w zawodzie
inżyniera konieczna jest nostryfikacja dyplomu ukończenia szkoły
zawodowej, ewentualnie dyplomu. Zajmują się tym fakultety
szkół wyższych lub odpowiednie izby zawodowe.
Dla
celów umów bilateralnych Polska uznaje także
uzgodnienia wielostronne i państwowe.
I tak Polska Federacja Związków Naukowo Technicznych
/Naczelna Organizacja Techniczna jako naczelna organizacja
różnych polskich związków inżynierskich/ jest od
1992 członkiem FEANI ( Europejska Federacja Narodowych Stowarzyszeń
Inżynierskich).
W takich
przypadkach niemiecki tytuł "Diplomingenieur" ewentualnie "Ingenieur"
jest równoznaczny z polskim "magister inżynier" czy
"inżynier" i nie wymaga już dodatkowo nostryfikacji.
Unijne podstawy prawne uznawania
dyplomów
Zniesienie
przeszkód pomiędzy krajami członkowskimi dla
celów swobody przepływu osób i usług to
jeden z najważniejszych celów Traktatu Rzymskiego
ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą.
W zakresie
uznania kwalifikacji zawodowych zostało uchwalonych wiele dyrektyw.
Pierwsze stadium tworzenia dyrektyw miało charakter wertykalny, tzn."
uporządkowane zawodami". Dyrektywy sektorowe, które zostały
przyjęte między 1975 i 1985r., dotyczą przede wszystkim zawodu lekarza
i architekta.
Nowe
horyzontalne stadium doprowadziło do uchwalenia dyrektyw o uznaniu
dyplomów ukończenia szkół wyższych,
które obejmują co najmniej 3-letnie kształcenie zawodowe
ukończone egzaminem (89/48 EWG). Dyrektywy te obejmują wszystkie
reglamentowane zawody, które nie są przedmiotem dyrektywy
przejściowej lub sektorowej. Dotyczy to też zawodu inżyniera, o ile
należy on do zawodów reglamentowanych w kraju przyjmującym,
w którym ma być wykonywany zawód.
Zawód inżyniera podlega dyrektywie 89/48 EWG.
Jako
zawód reglamentowany, w zamyśle dyrektywy, definiowany jest
zawód, którego podjęcie lub wykonywanie w danym
kraju członkowskim uzależnione od określonych kwalifikacji zawodowych
określonych w przepisach prawnych, i administracyjnych tego
kraju. Jeśli zawód w państwie przyjmującym nie jest
reglamentowany, nie ma potrzeby składania wniosku o uznanie
kwalifikacji, ponieważ prawne przeszkody do podjęcia czynności
zawodowych nie istnieją.
Uznanie kwalifikacji zawodowych
Propozycja
dyrektywy z marca 2002 ma na celu usprawnienie systemu uznawania
kwalifikacji zawodowych celem wykonywania zawodu na terenie UE, a także
usunięcie przeszkód w świadczeniu usług i przemieszczaniu
się pracowników. Propozycja polega na tym, żeby
skonsolidować dyrektywy sektorowe, istniejące osobno dla
architektów, z innymi dyrektywami, które tworzą
ogólny system uznawania zawodów tzn. dla
inżynierów, urbanistów, architektów
wnętrz i krajobrazów, jak również
zawodów rzemieślniczych i przemysłowych. Projekt,
który ma być uchwalony w 2004r., zawiera
szczegółowe uwarunkowania dotyczące przepływu usług i
prowadzenia działalności w krajach UE.
Wychodząc naprzeciw sprzeciwowi komisji europejskiej, jeden z włoskich
inżynierów, referent w parlamencie europejskim, zaproponował
utworzenie nowego rozdziału dla inżynierów,
opartego na dotychczasowych wzorach uregulowań dla
architektów. Niemiecka Izba Inżynierów,
jak również nowo utworzona ECEC popierają ten cel. Warunkiem
powstania takiego sektorowego rozdziału jest znalezienie
wspólnego mianownika w kwestii uznawania jakościowych i
ilościowych kryteriów kształcenia.
Od roku 2004 Polska będzie także brała pełnoprawny udział w procesie
tworzeniu tego prawa.
3. Strategia rynku wewnętrznego UE
dla sektora usług
Wg Komisji
Europejskiej usługi nabierają coraz większego znaczenia i stają się
motorem gospodarki europejskiej. To też spowodowało konieczność
udoskonalenia dyrektyw liniowych dla sektora usług. Obecny projekt ma
na celu wyeliminowanie wszystkich czynników hamujących
wzrost tego sektora.
Ponieważ 2/3 eksportu to Unia Europejska, stworzenie
niebiurokratycznego i konkurencyjnego rynku wewnętrznego dla
sektora usług UE jest obecnie największym priorytetem.
Swoboda prowadzenia działalności
gospodarczej
Celem jest uproszczenie procedur
administracyjnych i redukcja biurokracji.
Mają służyć temu następujące metody:
- selekcja
wymaganych zezwoleń w krajach członkowskich
Procedury dla świadczących usługi, chociażby uzyskania pozwolenia, są
niejasne i nieprzejrzyste.
- przyspieszenie
procedur
Procedury powinny być przyspieszone (jak najkrótsze terminy,
ułatwiony dostęp do informacji); uproszczone (mniej
dokumentów); obiektywne i przejrzyste.
Osiągnięcie tego celu możliwe jest
przez :
- ujednolicenie
procedur w związku z rozpoczęciem działalności
- ujednolicenie
formularzy /na własną odpowiedzialność krajów członkowskich,
najczęściej przez gminy, izby i zrzeszenia/.
Większego
znaczenia ma nabrać elektroniczne przeprowadzanie procedur zezwoleń.
Gminy mają zobowiązać się do uznania określonego porządku obiegu
dokumentów.
Ma zostać zniesiona np. lista
zawierająca wymagania, które nie są spójne z
prawem wspólnotowym /miejsce zamieszkania, obywatelstwo,
sprawdzenie popytu na dane usługi/.
W odniesieniu
do swobody świadczenia usług chodzi o to, aby ugruntować
zasadę kraju pochodzenia. Oznacza to, że dane
przedsiębiorstwo, o ile działa ono legalnie na terenie danego kraju,
mogłoby bez dodatkowych nakładów administracyjnych rozpocząć
też działalność w innych krajach członkowskich.
Służyć temu mają dwie drogi:
- minimalna harmonizacja
warunków ramowych, jak np. pakiet informacyjny, informujący
o wszystkich potrzebnych zezwoleniach, zaświadczeniach itp. Służby
informacyjne, udzielając odpowiedzi na takie zapytania, zwłaszcza
w przypadku świadczenia usług o zwiększonym ryzyku, powinny
zostać zobowiązane do podpisania umowy o OC
- dla ograniczenia reklamy, np. dla
zawodu inżyniera powinny zostać ustalone minimalne standardy /a nie
całkowite zakazy/
Idąc za tym,
powinna zostać zacieśniona współpraca pomiędzy podmiotami
zainteresowanymi wymianą informacji.
Pomiędzy Izbami
i władzami administracyjnymi poszczególnych
krajów muszą zostać stworzone odpowiednie warunki do
współpracy oraz system szybkiego dostępu do kompetentnych
informacji o osobach reprezentujących dany zawód w kraju
pochodzenia, zamierzających rozpocząć działalność w innym kraju. Taki
system pozwoliłby chociażby na szybką reakcję i powiadomienie
odpowiednich urzędów w kraju pochodzenia tej osoby
w przypadku nieprawidłowego zachowywania się ( np. oszustwo).
Uchwalenie tych dyrektyw jest przewidziane do końca roku 2005, a termin
wdrożenia przypada na lata 2007/2008.
Celem tej dyrektywy jest przypisanie
szczególnej funkcji izbom zawodowym jako wyłącznym ośrodkom
informacji zawodowej (tak zwanym one-stop-shop).
Dopasowanie systemów
ubezpieczeń społecznych
W maju 2003
Komisja Europejska zaproponowała zmodernizowanie systemów
ubezpieczeń społecznych. W ostatnich latach zajmowano się wielokrotnie
tym problemem, co niestety doprowadziło jedynie do skomplikowania i
utrudnienia systemu ubezpieczeń. Celem zmian powinna być koordynacja
systemów ubezpieczeń w ruchu transgranicznym. Osoby
zmieniające miejsce zamieszkania na terenie Unii, tj. np. polscy
inżynierowie pracujący w Niemczech, nie powinni być traktowani gorzej
niż ci, którzy w tym miejscu na stałe pracują i mieszkają.
Możliwe jest to tylko wtedy, gdy narodowe systemy ubezpieczeń
społecznych zostaną ujednolicone w kontekście obywatelstwa
unijnego, a nie narodowości.
II. Warunki ramowe w
poszczególnych krajach
Ustawy o izbach
inżynierów poszczególnych krajów
11 grudnia
2003r. na konferencji ministrów gospodarki 16
krajów związkowych utworzono tzw. wzorcowe ustawy izb
inżynierów i polecono wdrożenie ich w każdym z nich. Powodem
powstania tego postanowienia jest 16 rozbieżnych ustaw o inżynierach i
16 ustaw o izbach inżynierów, które odtąd mają
być zreasumowane.
Przedmiotem tej ustawy ma być
ujednolicenie następujących punktów:
- ustala się trzy lata czasu trwania
praktyki zawodowej jako warunek wpisania na listę,
- ujednolicenie zasad przyjęcia do
izb,
- ściślejsza współpraca
między izbami architektów i inżynierów,
- architekci i inżynierowie,
zakładając spółki kapitałowe, w nazwie spółki
korzystać powinni ze swego tytułu naukowego, w celu uwiarygodnienia
spółki,
- zniesienie pojęcia
członków obowiązkowych i ochotników; aktualne
pytanie, czy inżynierowie z uprawnieniami budowlanymi stają
się automatycznie obowiązkowymi członkami izby, pozostawiono do
interpretacji przyszłej jurysdykcji krajów związkowych.
Podobnie jak
polska ustawa z dnia 15 lutego 2000r. o samorządach zawodowych
architektów, inżynierów budownictwa oraz
urbanistów, uregulowane zostają nie tylko struktury
organizacyjne i ich kompetencje, ale także prawa i obowiązki ich
członków.
Ubezpieczenie odpowiedzialności
cywilnej i zawodowej
Ze względu na
szczególne znaczenie, jakie ma ochrona konsumenta w
połączeniu z prawnie chronioną specyfikacją zawodu,
inżynierowie doradcy podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu
odpowiedzialności cywilnej zawodowej. Minimalna stawka ubezpieczenia
wynosi na każdy ubezpieczany przypadek 1,5 Miliona Euro - szkody
osobowe i 300.000 Euro - szkody rzeczowe i majątkowe. Izba
inżynierów nadzoruje funkcjonowanie odpowiedniej ochrony
ubezpieczenia.
|